Interactive Brokers Group stabilitás és biztonság

Ügyfélvédelem az Interactive Brokers Central Europe-nál


Az Interactive Brokers Central Europe („IBCE”) proaktív módon közelíti meg az ügyfélvédelem kérdéskörét. Az IBCE naponta határozza meg az ügyfelekkel szemben fennálló készpénz- és értékpapír egyenlegeket, és a bankszámláin elkülönített ügyfélszámlákon kezeli és azonosítja az ügyfeleket kizárólagosan megillető összegeket.

Az IBCE legalább napi rendszerességgel elvégzi az ügyfelek egyenlegeinek egyeztetését, így biztosítva az ügyfélpénzek megfelelő elkülönítését az IBCE saját forrásaitól. Az ügyfelek tulajdonában lévő, teljes mértékben befizetett értékpapírokat olyan letétkezelőknél és értéktáraknál vezetett számlákon őrizzük, amelyeket kifejezetten az ügyfelek kizárólagos céljaira hoztunk létre. Az IBCE naponta egyezteti az ügyfelek tulajdonában lévő értékpapír-pozíciókat, így ellenőrizve, hogy ezen értékpapírok ténylegesen beérkeztek a letétkezelőkhöz és értéktárakhoz.


Az IBCE valós idejű kockázati fedezeti követelményeket alkalmaz az ügyfélszámlák vonatkozásában. Amennyiben egy ügyfélről megállapítást nyer, hogy nem rendelkezik elégséges forrásokkal a nyitott pozíciói kockázatainak fedezésére, az IBCE általában valós időben likvidálja az ügyfél pozícióit, hogy a számla ismét megfeleljen a fedezeti követelményeknek.

Az IBCE valós idejű kockázati fedezeti követelményei és védelmi célokat szolgáló likvidációi minimalizálják az ügyfelek kitettségét a többi ügyfél kereskedési tevékenységének betudható veszteségekkel szemben, csakúgy, mint az IBCE ügyfélveszteségek miatti kockázatait.


Az IBCE-vel folytatott kereskedés másik nagy előnye, hogy a cég nem rendelkezik saját állománnyal. Az IBCE kizárólag az ügyfelek kereskedését segíti elő, és saját maga soha nem köt ügyleteket. Az elmúlt évtized két legnagyobb csődjét (Lehman Brothers és MF Global) a saját állományokkal kapcsolatos kockázatok okozták.

Mivel az IBCE nem folytat saját számlás kereskedést, elhanyagolható annak a kockázata, hogy az IBCE csődbe menjen, és az ügyfelek pénze a felszámolás áldozatául essen.


Végezetül, az IBCE nem kötődik semmilyen bankhoz. Ez nagyobb stabilitást kínál az IBCE ügyfeleinek egy esetleges egész piacra kiterjedő válság esetén.

Mivel az IBCE nem bank, valószínűsíthető, hogy az ügyfelek eszközeit korábban képes visszaszolgáltatni, mint egy banki tulajdonban lévő befektetési társaság.


Számlavédelem


Az Interactive Brokers Central Europe Zrt. egyes ügyfeleit a Befektetővédelmi Alap („BEVA”) védi.

A BEVA által nyújtott védelem nem érhető el egyes jogi személyek (pl. intézményi befektetők, helyi önkormányzatok, tartósan és teljes egészében állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok) számára; illetve egyes magánszemélyek, különösen a BEVA által biztosított befektetési szolgáltatók tulajdonosai és közeli hozzátartozóik számára. A jogszabályban kizárt személyeken kívül minden (jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság és természetes személy) befektető jogosult kártalanításra.

A BEVA befektetőnként legfeljebb 100 000 euró kártalanítást fizet oly módon, hogy 1 millió forintig az érték 100%-át, 1 millió forint fölött pedig az igény 90%-át téríti meg. A rendszer a befektetési vállalkozás csődje esetére, tehát nem a pénzügyi termékek piaci értékvesztésével szemben nyújt védelmet.

A BEVA a Tőkepiacról szóló 2001. évi CXX törvény 2020. január 1-től hatályos rendelkezéseinek megfelelően és azokkal összhangban működik, figyelemmel a 2019. évi CXVIII törvényben foglalt módosításokra. A BEVA-val kapcsolatos további információkért, valamint a gyakori kérdésekre (pl. hogyan működik a BEVA, mit véd, hogyan kell igényt benyújtani stb.) adott válaszokért kérjük, látogasson el az alábbi weboldalra:

Befektetővédelmi Alap


Vagy vegye fel a kapcsolatot a BEVA-val az alábbi elérhetőségeken:

Befektetővédelmi Alap
1476 Budapest, Pf.: 495
Magyarország
Email: beva@bva.hu
Telefon: +(36-1) 216-7130, 216-7131

Az Interactive Brokers Central Europe Zrt.-nél tartott egyes értékpapír-pozíciók letétkezelője a cég amerikai társvállalata, az Interactive Brokers LLC ("IBLLC"), amely engedéllyel rendelkezik az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdebizottságától ("US Securities & Exchange Commission", "SEC") és tagja az Egyesült Államok Befektetővédelmi Alapjának ("US Securities Investor Protection Corporation", "SIPC"). Amennyiben az Ön értékpapírjainak (illetve készpénz egyenlegeinek, feltéve, hogy azok fedezetként szolgálnak egy IBLLC-nél tartott short részvény vagy opciós pozíció mögött) a letétkezelője az IBLLC, azokat legfeljebb 500 000 USD (készpénz esetén 250 000 USD) értékben védi az SIPC, valamint az Interactive Brokers LLC kiegészítő SIPC biztosítása, amelyet a Lloyd's of London biztosítótársaság nyújt további 30 millió USD (készpénz esetén 900 000 USD), de összesen legfeljebb 150 millió USD értékben. A védelem nem terjed ki a határidős és határidős opciós ügyletekre. A fenti fedezet a bróker- és kereskedőcég csődje esetére, tehát nem az értékpapírok piaci értékvesztésével szemben nyújt védelmet. Abban a valószínűtlen esetben, ha az IBLLC csődje miatt szükségessé válik az igényérvényesítés egy SIPC fizetesképtelenségi eljárás keretében, a követelést az Ön nevében az Interactive Brokers Central Europe Zrt. fogja benyújtani.

Interactive Brokers Üzletmenet-folytonossági terv

A vonatkozó szabályozással összhangban az Interactive Brokers („IBKR”) kidolgozott egy Üzletmenet-folytonossági tervet (Business Continuity Plan, „BCP”), hogy időben tudjunk reagálni és megfelelően tudjuk kezelni az esetleges jövőbeli jelentős üzleti zavarokat (Significant Business Disruption, „SBD”). A terv célja, hogy enyhítse vagy megszüntesse a különböző mértékű jelentős üzleti zavarok hatásait.

Az IBKR Üzletmenet-folytonossági tervet kockázatalapú megközelítéssel dolgoztuk ki a kritikus fontosságú rendszerek és funkciók azonosítására valamint annak meghatározására, hogy egy jelentős üzleti zavar esetén hogyan tudunk azonnali hozzáférést biztosítani ügyfeleinknek a pénzeszközeikhez és számlájukhoz. Továbbá, a terv leírja a rendszerinfrastruktúrán belül bevezetett rugalmassági és redundancia kontrollokat, amelyek célja a zavarok esetleges káros hatásainak minimalizálása.

Az IBKR Üzletmenet-folytonossági tervet úgy dolgoztuk ki, hogy a zavart követő 24 órán belül helyreálljon az ügyfelek hozzáférése a pénzeszközöket és pozíciókat kiszolgáló rendszereinkhez, bár a helyreállítási idő a zavar és az érintett szolgáltatások jellegétől valamint az IBKR ellenőrzésén kívül eső tényezőktől függően változhat.

Az IBKR Üzletmenet-folytonossági terv legfontosabb elemeinek áttekintéséhez kérjük, olvassa el a BCP közzétételt.